Algemene voorwaarden voertuigen X-Rent

1. Tarief - reservatie - betaling - facturatie

Het toegepaste tarief wordt berekend op basis van de duur en de afgelegde kilometers. De brandstof is niet in het tarief inbegrepen en steeds ten laste van de huurder. Reservatie gebeurd aan de balie, telefonisch, via mail of website, waarna de huurder een e-mail ontvangt met daarin een samenvatting van zijn aanvraag samen met de algemene voorwaarden en een uitnodiging om een vooropgesteld reserveringsbedrag te voldoen via de betalingslink, QR-Code of contant. Het reserveringsbedrag dient binnen de 48u na het ontvangen van de betalingsuitnodiging worden voldaan. Pas bij ontvangst van dit bedrag is de boeking geldig en aanvaard de klant de algemene voorwaarden. Een huurwaarborg kan gevraagd worden en dient vooraf of bij afhaling van het voertuig te worden voldaan, hetzij ter plaatse op de maatschappelijke zetel of per overschrijving en dit volgens afspraak. De instructies voor de betaling van dit voorschot/borg wordt door de verhuurder gegeven en dient door de huurder te worden nageleefd. Ingeval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van het afgesproken reserveringsbedrag binnen de 48u na het ontvangen van de betalingsuitnodiging, is de verhuurder gemachtigd de verhuur niet te laten doorgaan. Alternatieve reserverings- en betalingsmethoden voor regelmatige en/of lange termijn verhuur zijn enkel mogelijk mits schriftelijk akkoord van de verhuurder. Facturen zijn betaalbaar binnen de 30 dagen. Wanneer de betaling niet plaatsvindt op de vervaldag, zullen de verschuldigde sommen van rechtswege een intrest van 10 % per maand opbrengen, vanaf de vervaldag, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is. Alle klachten dienen gegrond en behoorlijk gemotiveerd te zijn en moeten tegen uiterlijk binnen de acht dagen na ontvangst factuur rechtstreeks aan de verhuurder te worden gericht en dit per aangetekend schrijven. Ingeval de klant in gebreke blijft met zijn betalingen zal de eventuele toegestane korting van rechtswege vervallen. Door de aanvaarding van het contract / factuur erkent de huurder kennis te hebben en akkoord te zijn met de algemene huur, factuur-en betalingsvoorwaarden. Voor de beoordeling van de rechtsbetrekking tussen X-Rent.be en de huurder is de Belgische wetgeving van toepassing. Alle geschillen kunnen alleen door de rechtbank van Ieper worden beslecht.

2. Leeftijd - rijbewijs - onderverhuur

De bestuurder en/of huurder dienen te beschikken over een Belgische identiteitskaart en een Belgisch Rijbewijs van het Europees model. De bestuurder van het voertuig dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs sinds tenminste 3 jaar. De huurder is aansprakelijk voor de bestuurder aan wie hij het voertuig toevertrouwt. Wordt een vervalst of ongeldig rijbewijs voorgelegd zal de huurder persoonlijk aansprakelijk zijn voor alle gebeurlijke schade aan derden en aan het gehuurde voertuig. Onderverhuur en/of overdracht van huur is ten strengste verboden.. Afwijkingen hierop dienen schriftelijk tussen huurder en verhuurder te worden vastgelegd.

3. Onderhoud - herstelling

De kosten van herstellingen, onderhoud, smering en olie zijn inbegrepen in de huurprijs en komen ten laste van de verhuurder. De huurder is enkel aansprakelijk voor herstellingen aan het gehuurde voertuig wanneer de schade aan het voertuig is ontstaan door zijn toedoen ingevolge zware fout en/of verkeerd gebruik van het voertuig, al dan niet met opzet. Lekke of gescheurde banden en glasbreuk vallen steeds ten laste van de huurder. Indien de huurder herstellingen of onderhoud laat uitvoeren zonder toelating van de verhuurder, zullen de kosten daarvan ten laste zijn van de huurder. De huurder moet regelmatig oliepeil, koelvloeistof en bandendruk nazien en om de 5000 km contact opnemen met de verhuurder teneinde deze toe te laten het normaal onderhoud uit te voeren en of de juiste instructies te geven. De huurder dient zelf het AD-Blue peil tijdig bij te vullen wanneer dit wordt aangegeven op het dashboard. De huurder is verantwoordelijk voor schade voorkomend uit het niet of laattijdig bijvullen van AD-Blue. Bij defect dient de huurder de verhuurder onmiddellijk te contacteren op gevaar af, de schade aan het voertuig, door verder gebruik, zelf te zullen moeten betalen.

4. Gebruik van het voertuig - reiniging

De huurder dient het voertuig als een goede huisvader te gebruiken. Het voertuig mag niet gebruikt worden voor:

  1. onwettige doeleinden
  2. vervoer van gevaarlijke ladingen
  3. Te zware lasten slepen of vervoeren / duwen / wedstrijden

Het is de huurder verboden wijzigingen/verbouwingen/demonteringen aan het voertuig aan te brengen. Behoudens schriftelijke toelating van de verhuurder mag geen enkele publiciteit worden gemaakt op het huurvoertuig. De huurder is aansprakelijk voor alle beschadigingen welke door hem aan het voertuig of aan zichzelf of aan zijn eigen goederen of aan derden, of aan goederen van derden, worden toegebracht. De huurder erkent bij afhaling, dat het voertuig in goed onderhouden staat is. De eventuele schade wordt genoteerd op de schade-aangifte dewelke door verhuurder en huurder worden ondertekend bij aanvang huur. De verhuurder staat in voor de normale reiniging van het voertuig. De huurder staat in voor de reiniging en het proper houden van het interieur tijdens zijn huurperiode. Wanneer het gehuurde voertuig ingeleverd wordt in een vuilere staat dan waarin deze werd meegegeven, zullen de reinigingskosten worden aangerekend en dit zonder verwittiging van de huurder. Wanneer de huurder een voertuig huurt met trekhaak dan mag er geen hoger max toegelaten gewicht getrokken worden dan wat aangegeven staat op de boorddocumenten. De huurder zal bij huur met trekhaak zorgen in regel te zijn met de wetgeving en over het nodige rijbewijs te beschikken. De verhuurder heeft hierin geen enkele aansprakelijkheid. Bij ongeval dient de bestuurder in elk geval een aanrijdingsformulier op te maken, zoniet zijn alle kosten ten laste van de huurder. Bij pech dient de huurder de verhuurder onmiddellijk telefonisch op de hoogte te brengen, zoniet kan laatstgenoemde niet tussenkomen voor reeds gemaakte kosten. Alle motorvoertuigen zijn voorzien van een pechverhelping bij Touring.

5. Bijkomende bepalingen ivm verzekeringen

In de huurprijs is begrepen :

  • een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid met vrijstelling.
  • een omniumverzekering met vrijstelling.
  • een pechbijstandsverzekering voor bestelwagens, minibussen en personenwagens.

Volgende vrijstellingen zijn van toepassing op de verzekeringen:

  • Algemene vrijstelling in BA: 250€
  • Algemene vrijstelling in omnium: 1500€

Bestuurder jonger dan 23 jaar:

  • Verhoging algemene vrijstelling in BA: extra vrijstelling van 150€ => dus 250€ + 150€ = 400€
  • Omnium: verdubbeling van de vrijstelling in eigen schade => dus 1.500€ x 2 = 3.000€

Geen verhoogde vrijstelling van toepassing indien bestuurder ouder is dan 23 jaar en minstens 3 jaar rijbewijs heeft. Elke bestuurder moet minstens 21 jaar oud zijn. De huurder dient zelf in te staan voor een verzekering van de door hem te vervoeren goederen en kan de verhuurder voor gebeurlijke schade aan de goederen om welke reden of uit welke oorzaak die schade ook moge zijn ontstaan, onder geen enkel beding terugvorderen. Bij ongeval, brand of diefstal is tussenkomst van de politie of de bevoegde overheidsdiensten verplicht en dit dient zonder verwijl aan verhuurder gemeld te worden. Uiteraard blijft de huurder persoonlijk volledig aansprakelijk ingeval van grove fout (in alle BA-polissen: zie art. 25 in deze gevallen zal de BA maatschappij regres uitoefenen ). De grove fout is wat betreft de eigen schade véél restrictiever aangezien dan geen tussenkomst wordt verleend ingeval van schade welke gepaard gaat met gewone intoxicatie, vlucht, plegen verkeersinbreuken vanaf tweede graad ( bv door rood licht rijden, over volle witte lijn rijden, rijden aan snelheid hoger dan 30 km/u boven de toegelaten snelheid,… ) In deze gevallen zal de huurder alle schade aan de verhuurder terug betalen. De huurder dient in geval van ongeval de verhuurder binnen de 24u te verwittigen. Bij laattijdig verwittigen kan verhuurder alle verantwoordelijkheid afwijzen. Het is de huurder, om gelijk welke reden ook, verboden de verzekeringsmaatschappij van de verhuurder te contacteren. Alle briefwisseling, aangifte of welke regeling ook moet via kantoor van verhuurder verlopen en niet via de verzekeringsmaatschappij. De voertuigen zijn uitgerust met een volgsysteem teneinde ontvreemding te voorkomen. Deze beveiligde gegevens zijn enkel toegankelijk voor een bevoegd persoon van de verhuurmaatschappij alsook enkel vrij te geven in het kader van een onderzoek / bevelschrift van overheidsdiensten.

6. Aflevering en terugname van het voertuig

De verhuring eindigt door de ontlasting, gegeven door de verhuurder bij het terugnemen van het voertuig. Het voertuig wordt afgeleverd op het aangegeven adres door de verhuurder. De instructies die gegeven worden, indien het voertuig wordt ingeleverd zonder dat de verhuurder aanwezig is, dienen nauwgezet nageleefd te worden. Zoniet kan een langere huur worden doorgerekend. De huurder blijft verantwoordelijk voor het voertuig tot wanneer de verhuurder deze heeft kunnen inspecteren op algemene staat en netheid. De verhuurder kan ten allen tijde verzoeken het voertuig vroeger te laten binnenkomen en kan het voertuig zelf ophalen bij de huurder, indien de verhuurder daar reden toe heeft ( vb niet betalen tussentijdse facturen, zware schade aan voertuig, onwettig gebruik voertuig, enz…) Het voertuig dient, op de normale sleet na, in dezelfde toestand teruggebracht worden. De huurder kan zich ten aanzien van de verhuurder nooit beroepen op overmacht/noodweer ed. om de schade/verdwijning ten aanzien van de verhuurder te verantwoorden. De huurder aanvaardt dat, behoudens minnelijke regeling, ingeval van averij of schade aan het voertuig, door de verhuurder een onafhankelijke en erkende auto-expert zal worden aangesteld, teneinde kosten en duur van de herstelling te bepalen en desgevallend uit te maken of het normale of abnormale slijtage betreft. Wanneer de schade ten laste van de huurder valt, dan zullen ook de expertkosten ten laste van de huurder vallen. De vernieuwing van de verhuringstermijn is enkel mogelijk bij schriftelijk akkoord van de verhuurder. In geen geval zal de huurder zich kunnen beroepen op stilzwijgende verlenging

7. Aansprakelijkheid en eraan verbonden schadevergoedingen

De verhuurder is niet aansprakelijkheid voor elke schade (met inbegrip winstderving), voortvloeiend uit onbruikbaarheid of onbeschikbaarheid van het voertuig ingevolge defect, ongeval of elke ander onvoorzienbare omstandigheid. De huurder ontslaat bovendien de verhuurder van alle verantwoordelijkheid voor schade ingevolge enig gebrek aan het voertuig. De huurder is alléén aansprakelijk voor het voertuig. Hij dient alle overtredingen (bv ingevolge overschrijding laadvermogen, snelheids- en andere overtredingen) opgelopen tijdens de door hem gehuurde periode te betalen. Indien er toch een overtreding werd opgemaakt tijdens de huurperiode zal de verhuurder voor het nasturen en alle administratieve kosten hieraan verbonden een éénmalige kost van 25 excl btw euro aanrekenen aan de huurder. De huurder zal eveneens alle administratieve en fiscale verplichtingen betreffende het goederenverkeer dienen na te leven.

8. Inbeslagname voertuig, immobilisatie voertuig ingevolge fout huurder

Ingeval van inbeslagname van het voertuig of immobilisatie van het voertuig ontstaan door de fout van de huurder, of door een aanrijding in fout van de huurder zal de huurder een vergoeding als volgt worden aangerekend :

  • igv inbeslagname : de duur van de periode aan de lopende tarieven tot het voertuig terug wordt vrijgegeven en terugbezorgd ter maatschappelijke zetel van de verhuurder.
  • igv ongeval : de duur van de hersteltijd aan de lopende tarieven ( km vergoeding van 250 km per dag ) met een maximum duurtijd van 2 weken
  • igv totaal verlies; immobilisatie door fout huurder en inbeslagname door fout huurder : 4 weken aan de lopende huurtarieven.

9. Annulatie van een gereserveerd voertuig

Annuleren dient te gebeuren volgens onderstaande voorwaarden om recht te hebben op terugbetaling van het reserveringsbedrag, bij een te late annulatie of het niet opdagen op het voorziene tijdstip heeft de klant geen recht op terugbetaling van zijn reserveringsvoorschot, en dit als schadevergoeding wegens geleden handelsnadeel en stoornis in de economische programmatie van X-Rent. Een terugbetaling van het reserveringsbedrag kan enkel worden bekomen worden: Huurperiode: ≤ 3 dagen Annuleren ten laatste 48u voor de start van de boeking. Huurperiode: >3 dagen ≤6 dagen Annuleren ten laatste 2 weken voor de start van de boeking. Huurperiode: >1 week. Annuleren ten laatste 30 dagen voor de start van de boeking. Wanneer de huurder het geboekte voertuig niet op de overeengekomen dag komt afhalen en zo het contract niet naleeft, zal de huurder navolgende vergoedingen verschuldigd zijn :

  • huurcontract van 1 tot 7 dagen: het contractuele overeengekomen huurtarief voor het aantal gereserveerde dagen zal worden gerekend.
  • huurcontract langer dan één week: een huurtarief van 2 weken, vermeerderd met 1000 km aan de geldende tarieven.
  • huurcontract langer dan een maand: de huurtarief van een maand; vermeerderd met 2500 km of de overeengekomen all-in huurprijs per maand

10. Laattijdige terugbrenging van het gehuurde voertuig

Een huurcontract voorziet 1 uur commerciële marge bij afhaling of terugkeer. Bij enkele uren vertraging zijn extensie tarieven van toepassing. Wanneer de huurder nalaat het voertuig binnen te brengen op het aangewezen adres door de verhuurder op de contractueel overeengekomen datum zal de huurder navolgende onverminderbare schadevergoeding verschuldigd zijn : * per dag vertraging zal de huurder de dubbele dagprijs van het voertuig ten laste krijgen vermeerderd met een km vergoeding van 250 km per dag vertraging. De huurder die nalaat het voertuig terug te bezorgen na het verstrijken van de einddatum op het contract, stelt zich bloot aan de gerechtelijke vervolging wegens verduistering en misbruik van vertrouwen.

11. 24/7 digitale verhuur via MyMove App

Voertuigen aangeboden in digitale verhuur kunnen 24/7 worden gehuurd via de MyMove applicatie. Hierbij wordt een waarborg gereserveerd op creditkaart van de huurder gedurende 7 dagen. Wanneer verhuurder misbruik vaststelt zoals reserveringen te laat annuleren, reserveringen vroegtijdig beëindigen, het niet terug voltanken van het betreffende voertuig, voertuig niet in nette toestand terugbrengen, zal hiervoor een vergoeding worden aangerekend die van de gereserveerde waarborg zal worden verrekend. De huurder is zelf verantwoordelijk vooraf alle schade te overlopen met deze aangegeven in de applicatie en nieuwe schade aan te geven vooraleer het voertuig in gebruik te nemen en tevens duidelijke foto’s te nemen van het voertuig ter schadecontrole. Bij gebrek aan duidelijke foto’s of het niet aanduiden van schade vooraleer deze in gebruik te nemen, is de huurder verantwoordelijke voor de herstellingskosten.

12. Vergunning

Indien de huurder met het gehuurde voertuig, transport voor rekening derden uitvoert of etenswaren verhandeld of bewerkt, dient hij zelf te zorgen voor de nodige vergunningen, en andere wettelijke bepalingen, die hem toelaten dit rechtsgeldig uit te voeren, de verhuurder kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden.

13. Wettelijke bepalingen buitenland

Wanneer de huurder het voertuig aanwendt in het buitenland, dient de huurder alle wettelijke bepalingen na te leven van alle landen waarin hij passeert. De verhuurder kan hiervoor nooit aansprakelijk gesteld worden. De huurder dient de verhuurder op voorhand op de hoogte te brengen van zijn buitenlandse bestemming zoniet kan de verhuurder geen aansprakelijkheid aanvaarden indien er zich problemen voordoen tgv van niet verzekerd zijn in niet Europese landen ( wat de BA verzekering en reisbijstand betreft ) en of hulp bij panne of ongeval. De huurder is zelf verantwoordelijk voor vergoeden van tolwegen en milieurestricties, LEZ, e.d.

14. Algemeen

De huurder betuigt door het onderschrijven van het huurcontract uitdrukkelijk zijn akkoord met de bovenomschreven algemene voorwaarden goed door hem gelezen en gekend en waarop de verhuurder zijn aandacht heeft gevestigd. De huurder erkent dat onderhavige contractvoorwaarden van toepassing zijn op alle latere huurcontracten welke gebeurlijk mondeling, telefonisch of e-mail worden afgesloten. Deze contractvoorwaarden zijn enkel niet van toepassing wanneer in latere huurcontracten daarvan expliciet melding wordt gemaakt.

Algemene voorwaarden X-Rent - Lift-service

1. Toepassingsgebied AV

1.1. Alle contractuele rechtsverhoudingen, zowel de huidige als toekomstige, tussen X-RENT en de Klant worden beheerst door: (i) de (elektronische) bevestiging uitgaande van X-RENT, (ii) de door de Klant aanvaarde Bijzondere Voorwaarden, (iii) de door de Klant ondertekende of anderszins aanvaarde offerte uitgaande van X-RENT (iv) deze AV en (v) het Belgische recht (in geval tegenstrijdig, krijgt het vorige voorrang op het volgende; het volgende krijgt bovendien slechts toepassing bij ontbreken of stilzwijgen van het vorige).

1.2. De activiteiten van X-RENT omvatten (i) de verhuur van materiaal (zonder bijkomende diensten) en (ii) de Liftservice. Deze AV zijn van toepassing op de Liftservice.

1.3. X-RENT contracteert zowel met professionele klanten, als met consumenten in de zin van het Wetboek Economisch Recht.

1.4. Door het plaatsen van een bestelling bij X-RENT, erkent de Klant kennis te hebben genomen van de AV en deze te aanvaarden. De AV zijn eveneens van toepassing op alle toekomstige commerciële relaties met betrekking tot de Liftservice tussen X-RENT en de Klant.

1.5. De AV hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, die niet tegenstelbaar zijn aan X-RENT, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.

1.6. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door X-RENT van enig recht, kan slechts worden beschouwd als het gedogen van een bepaalde toestand en leidt niet tot rechtsverwerking.

1.7. X-RENT behoudt zich het recht om de AV op ieder moment aan te passen of te wijzigen.

1.8. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid en toepasselijkheid van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. Ingeval van nietigheid van één van de bepalingen, zullen X-RENT en de Klant, onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling. Komen X-RENT en de Klant niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) is toegelaten.

2. Offertes

2.1. Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling waarop ze betrekking heeft en geldt dus niet automatisch voor volgende gelijkaardige bestellingen. Offertes omvatten enkel de bestelling die er uitdrukkelijk in vermeld wordt, met uitsluiting van een uitbreiding van de Liftservice of bijkomende verplaatsingen (zoals bijvoorbeeld het uitbreiden van de duurperiode van de Liftservice), onvoorziene omstandigheden of eender welke andere reden. Een offerte geldt slechts voor de duur die erop wordt vermeld en, bij gebreke hieraan, voor een duur van dertig (30) kalenderdagen..

2.2. De prijsinschatting in de offerte geldt slechts op voorwaarde dat de Klant alle gegevens, noodzakelijk of nuttig voor de uitvoering van de bestelling heeft meegedeeld aan X-RENT.

3. Totstandkoming overeenkomst

3.1. De plaatsing van een bestelling door de Klant (op gelijk welke wijze, hetzij telefonisch, online, per mail…) doet nog geen overeenkomst met X-RENT ontstaan.

3.2. De overeenkomst komt pas tot stand bij aanvaarding van de bestelling door X-RENT, met name door (het volgende bij gebreke van het voorgaande): (i) de (elektronische) bevestiging uitgaande van X-RENT, (ii) ondertekening van de Klant van de Bijzondere Voorwaarden, (iii) aanvaarding door de Klant van de offerte uitgaande van X-RENT, (iv) begin van uitvoering van de Liftservice door X-RENT.

3.3. Eventuele wijzigingen of aanvullingen – na totstandkoming van de overeenkomst – zijn slechts geldig na schriftelijk akkoord van beide partijen. Bij ontstentenis van voormeld schriftelijk akkoord, wordt ervan uitgegaan dat deze zijn uitgevoerd conform de (mondelinge) instructies van de Klant.

3.4. X-RENT behoudt zich steeds het recht voor om bijkomende informatie op te vragen aangaande de Klant, diens activiteiten of kredietwaardigheid en de uitvoering van de bestelling te weigeren of op te schorten, dan wel integrale voorafbetaling of een voorschot te eisen.

4. Annulering overeenkomst

Annulering door de Klant
Herroepingsrecht

4.1. In toepassing en onder de voorwaarden van Boek VI Marktpraktijken & Consumentenbescherming van het Wetboek Economisch Recht, beschikt de Klant-consument over een recht tot herroeping van op afstand / buiten de verkoopruimten tot stand gekomen overeenkomsten tot levering van diensten, dit zonder opgave van redenen binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen na de dag waarop de overeenkomst cfr. artikel 5 tot stand is gekomen, tenzij de Liftservice binnen deze herroepingstermijn werd uitgevoerd op verzoek van de Klant-consument.

4.2. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de Klant-consument X-RENT (Wijtschatestraat 18, 8902 Voormezele; info@x-rent.be T: +32 498/97.23.50) via een ondubbelzinnig verklaring, per post of per mail op de hoogte te stellen van diens beslissing om de overeenkomst te herroepen.. Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het dat de Klant-consument de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt voordat de herroepingstermijn is verstreken.

4.3. Als de Klant-consument de overeenkomst overeenkomstig de voorwaarden correct herroept, ontvangt de Klant alle betalingen die hij op dat moment heeft gedaan onverwijld terug en in ieder geval niet later dan veertien (14) kalenderdagen nadat X-RENT op de hoogte is gesteld van de beslissing van de Klant-consument de overeenkomst te herroepen. Buiten de toepassing van het herroepingsrecht

4.4. De Klant kan de overeenkomst (buiten de toepassing van het herroepingsrecht zoals hiervoor omschreven) annuleren tot maximum twee (2) werkdagen voor het geplande tijdstip van de aanvang van de Liftservice.

4.5. (i) Bij annulering minder dan twee (2) werkdagen voor het overeengekomen tijdstip van de aanvang van de Liftservice, (ii) indien de Verhuislift op het overeengekomen tijdstip niet kan worden geplaatst door de fout van de klant (bijvoorbeeld maar niet beperkt tot de situatie waarbij de overeengekomen locatie niet toegankelijk is voor de Verhuislift, de nodige vergunningen en/of verkeersborgen door de Klant niet werden aangevraagd, er onvoldoende ruimte beschikbaar is voor het opstellen van de Verhuislift…), of (iii) indien de Liftservice niet kan doorgaan wegens omstandigheden te wijten aan te Klant, is X-RENT gerechtigd de volledige prijs voor de voorziene Liftservice in te houden of aan te rekenen, als vergoeding voor gemaakte kosten en verdere schade (onder meer de onmogelijkheid voor X-RENT om de Liftservice voor andere Klanten te accepteren).

Annulering / verplaatsing door X-RENT

4.6. X-RENT heeft het recht om de overeenkomst te annuleren tot uiterlijk twee (2) werkdagen voor het geplande tijdstip van de aanvang van de Liftservice. Reeds betaalde gelden, die betrekking hebben op de nog uit te voeren Liftservice, zullen in dat geval binnen een redelijke termijn (volgend op voormelde mededeling), integraal worden terugbetaald aan de Klant. In geen geval heeft de Klant bijkomend recht op enige schadevergoeding.

4.7. X-RENT houdt zich eveneens het recht voor een geplande Liftservice tot uiterlijk vijf (5) werkdagen voor het geplande tijdstip van de aanvang van de Liftservice, te verplaatsen naar een ander tijdstip, zonder dat hiervoor een schadevergoeding verschuldigd is en zonder dat zij hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden. In voorkomend geval heeft de Klant het recht om de overeenkomst binnen de achtenveertig (48) uur na het bericht van verplaatsing kosteloos te annuleren. Reeds betaalde gelden, die betrekking hebben op de nog uit te voeren Liftservice, zullen in dat geval binnen een redelijke termijn integraal worden terugbetaald aan de Klant.

5. Voorschot

5.1. X-RENT behoudt zich steeds het recht voor aan de Klant (i) 30 % van het totale bedrag als voorschot of (ii) integrale betaling te vragen alvorens tot uitvoering van de Liftservice over te gaan.

5.2. De niet-tijdige betaling van het voorschot, dan wel van de volledige prijs, indien zo overeengekomen, leidt tot de opschorting van de uitvoering van de Liftservice. Ingeval de Klant ook na aanmaning weigert over te gaan tot betaling, behoudt X-RENT zich het recht voor dit te beschouwen als gehele of gedeeltelijke annulering vanwege de Klant, in welk geval de schadevergoeding van artikel 4.5 verschuldigd is.

6. Prijs

6.1. Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro incl btw. 

6.2. De prijs wordt, behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen, berekend op basis van een forfaitaire eenheidsprijs per uur en per begonnen kwartier (15 min.), te rekenen vanaf het ogenblik dat X-RENT bij de Klant ter plaatse komt met de Verhuislift tot op het ogenblik dat de Liftservice is afgerond / opgeruimd. Indien de Liftservice minder dan één uur in beslag neemt, blijft de forfaitaire eenheidsprijs voor één uur door de Klant verschuldigd aan X-RENT.

6.3. X-RENT is gerechtigd een forfaitaire kilometervergoeding aan te rekenen voor verplaatsingen (i) van en naar de locatie van uitvoering van de Liftservice, te rekenen vanaf de maatschappelijke zetel van LIFT-Y, en (ii) tussen twee locaties waar de Liftservice in opdracht van de Klant wordt uitgevoerd.

6.4. X-RENT behoudt zich het recht voor de eenheidsprijzen – inclusief de eenheidsprijzen vermeld op de Website – op elk ogenblik aan te passen. De prijs verschuldigd door de Klant is de prijs van toepassing op het ogenblik dat de Klant de bestelling plaatst.

7. Betaling

7.1. De prijs dient dadelijk zodra de Liftservice is uitgevoerd door de Klant aan X-RENT contant of elektronisch te worden voldaan.

7.2. Professionele klanten kunnen bij wijze van uitzondering X-RENT om de toekenning van een betalingstermijn verzoeken in plaats van een contante betaling. De betalingstermijn zoals aangegeven op de factuur bij wijze van vermelding van de vervaldag, is in dit geval van toepassing. Alle facturen zijn steeds zonder korting betaalbaar via overschrijving op het door X-RENT meegedeelde bankrekeningnummer. In geval X-RENT uitdrukkelijk een betalingstermijn heeft toegestaan aan haar professionele Klant, en er op de factuur geen melding wordt gemaakt van een vervaldag, is de factuur betaalbaar binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum.

7.3. Consumenten dienen, indien zij een factuur wensen, zelf het initiatief te nemen om een factuur te vragen bij X-RENT.

7.4. Facturen kunnen enkel geldig schriftelijk worden geprotesteerd binnen de vijf (5) kalenderdagen na factuurdatum met vermelding van factuurdatum en -nummer en een gedetailleerde motivering van het protest.

7.5. De onvoorwaardelijke betaling van een deel van een factuurbedrag geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van het corresponderende deel van de factuur. Dergelijk protest ontheft de Klant in geen geval van zijn betalingsverplichtingen.

7.6. Deelbetalingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, en eerst toegerekend op de inningskosten, vervolgens op het schadebeding, de vervallen interest en ten slotte op de openstaande hoofdsom, waarbij bij voorrang wordt toegerekend op de oudste openstaande hoofdsom.

8. Laattijdige betaling

8.1. Voor elke verschuldigde som die geheel of gedeeltelijk niet betaald is door de Klant op de vervaldag wordt van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, een nalatigheidsinterest aangerekend van 1% per achterstallige maand, waarbij elke begonnen maand als volledig verlopen wordt beschouwd en bovendien wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met alle inningskosten van X-RENT verbonden aan de invordering van de schuld, alsook met 20 % van het openstaande bedrag, met een minimum van € 250,00 (excl. BTW), ten titel van forfaitaire schadevergoeding, onverminderd het recht van X-RENT om een hogere schadevergoeding te eisen.

8.2. Indien de Klant in gebreke blijft om één of meerdere uitstaande vorderingen aan X-RENT te voldoen, behoudt X-RENT zich het recht voor om elke verdere uitvoering van de Liftservice onmiddellijk stop te zetten en om zonder enige ingebrekestelling andere bestellingen en opdrachten als geannuleerd te beschouwen, in welk geval de schadevergoeding zoals voorzien in artikel 4.5 is verschuldigd. 

8.3. Bovendien brengt dit de onmiddellijke opeisbaarheid mee van alle andere facturen, zelfs deze die nog niet vervallen zijn en vervallen alle toegestane betalingsvoorwaarden. Hetzelfde geldt ingeval van dreigend faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, alsook bij elk ander feit wijzend op de insolvabiliteit van de Klant.

9. Uitvoering van de Liftservice

9.1. De Liftservice maakt een middelenverbintenis uit in hoofde van X-RENT en geen resultaatsverbintenis.

9.2. X-RENT zal het overeengekomen tijdstip van de uitvoering van de Liftservice steeds naar best vermogen proberen na te leven. Dit tijdstip is evenwel louter indicatief en altijd bij benadering. De overschrijding van het voorziene tijdstip kan geen aanleiding geven tot verbreking, annulering of ontbinding van de overeenkomst ten laste van X-RENT, indeplaatsstelling of enige boete of schadevergoeding van welke aard ook.

9.3. De Klant is verantwoordelijk dat een kwartier (15 min.) voor het overeengekomen tijdstip een persoon op de locatie aanwezig is. Extra wachttijd of elke andere vertraging te wijten aan de Klant, zullen aan de Klant worden doorgerekend. Indien niemand op de locatie aanwezig is een kwartier (15 min.) na het overeengekomen tijdstip voor de uitvoering van de Liftservice, zal X-RENT de bestelling als geannuleerd beschouwen, in welk geval de schadevergoeding zoals voorzien in artikel 4.5 verschuldigd is.

9.4. De Klant staat ervoor in dat de overeengekomen locatie voor de uitvoering van de Liftservice toegankelijk is, onder meer voor het ter plaatse brengen van de Verhuislift en voor de correcte plaatsing en bediening. Dit veronderstelt onder meer (zonder daartoe beperkt te zijn:) een stabiele ondergrond voor de plaatsing van de Verhuislift, geen aanwezigheid van kabels die het gebruik van de Verhuislift kunnen belemmeren, voldoende doorgang voor de Verhuislift naar de locatie, voldoende plaats voor de plaatsing van de Verhuislift, afbakening / ontoegankelijk maken van de ruimte waar de Verhuislift wordt geplaatst, de aanvraag en verkrijging van de nodige vergunningen en/of verkeersborden…. Indien de Liftservice niet kan worden uitgevoerd door een fout of nalatigheid van de Klant is X-RENT gerechtigd op de schadevergoeding cfr. artikel 4.5.

9.5. X-RENT kan steeds naar eigen inzicht beslissen dat de Liftservice niet kan worden uitgevoerd, bijvoorbeeld omdat de locatie voor de uitvoering van de Liftservice naar inzicht van X-RENT niet toegankelijk is, door de aard van de goederen die geplaatst worden op de Verhuislift, door ongeschikte of gevaarlijke weersomstandigheden… De beslissing van X-RENT om de Liftservice niet uit te voeren kan geen aanleiding geven tot enige boete of schadevergoeding van welke aard ook.

9.6. De Klant is gehouden tot samenwerking en tot het bieden van de nodige en nuttige ondersteuning bij de uitvoering van de Liftservice door X-RENT.

9.7. De Klant draagt de uitsluitende verantwoordelijkheid voor de correcte plaatsing en de bevestiging van de goederen op de Verhuislift in overeenstemming met de instructies omtrent correct en veilig gebruik. De Klant verbindt zich ertoe geen goederen op de Verhuislift te plaatsen met een waarde hoger dan 1.000 EUR, of die het maximaal hefvermogen van 300 kg of de afmetingen van het laadplatform overschrijden. De Klant (of andere personen die meehelpen met het laden en lossen van de goederen op de Verhuislift, waarvoor de Klant verantwoordelijk is), zal zichzelf op geen enkel ogenblik en onder geen enkele omstandigheid op het laadplatform begeven.

9.8. De Liftservice is beperkt tot de loutere bediening van de Verhuislift. X-RENT staat dan ook niet in voor de plaatsing en lossing van de goederen op en van de Verhuislift. Indien X-RENT op verzoek van de Klant toch zou meehelpen met de plaatsing en lossing van de goederen op en van de Verhuislift, gebeurt dit op uitdrukkelijke verantwoordelijkheid en risico van de Klant.

9.9. X-RENT verleent de Liftservice op zelfstandige basis. Deze onafhankelijke samenwerking tussen X-RENT en de Klant brengt geen enkele band van ondergeschiktheid met zich mee.

9.10. X-RENT behoudt zich het recht voor beroep te doen op onderaannemers voor de uitvoering van de Liftservice, waarvoor X-RENT verantwoordelijk is.

10. Klachten

10.1. Alle klachten met betrekking tot de Liftservice moeten door de Klant op uiterlijk bij het beëindigen van de Liftservice en de aanvaarding van de uitvoering worden vermeld, door middel van melding op de Bijzondere Voorwaarden van X-RENT, met bijkomende motivering. Bij gebreke aan tijdige klacht en/of wanneer na de uitvoering van de Liftservice de Klant niet aanwezig is om het tweede deel van de Bijzondere Voorwaarden te ondertekenen, wordt de Klant geacht de geleverde Liftservice onherroepelijk te aanvaarden.

10.2. De Klant is gehouden tot vergoeding van de kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.

11. Aansprakelijkheid X-RENT

11.1. De aansprakelijkheid van X-RENT zal nooit verder reiken dan de factuurwaarde van de Liftservice, noch hoger zijn dan het bedrag van de uitkeringen van de verzekeringspolissen aangegaan door X-RENT. De aansprakelijkheid van X-RENT is in ieder geval beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de wet is opgelegd.

11.2. X-RENT staat er niet voor in dat de Verhuislift onder alle omstandigheden bruikbaar zal zijn.

11.3. De Klant kan evenmin aanspraak maken op vrijwaring door X-RENT voor: - Indirecte of onrechtstreekse schade; - Schade ontstaan door verkeerde, onbetrouwbare, onvolledige of laattijdige input of instructies van de Klant of een aangestelde van de Klant, onder meer wat betreft de ter beschikking gestelde gegevens, informatie en instructies met betrekking tot de Liftservice; - Schade ontstaan door vertragingen m.b.t. de uitvoering van de Liftservice (incl. de bijkomende kosten die hieruit voor de Klant voortvloeien); - Schade aan de goederen op de Verhuislift, in het bijzonder, maar niet uitsluitend voorafbestaande gebreken of schade aan de goederen die op de Verhuislift worden geplaatst, schade veroorzaakt door het plaatsen van de goederen op de Verhuislift, het vastmaken van de goederen op de Verhuislift of het lossen van de goederen van de Verhuislift, vermits dit gebeurt onder de verantwoordelijkheid en op risico van de Klant, schade aan goederen die op de Verhuislift werden geplaatst met een waarde hoger dan 1.000 EUR; - Gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de Klant of een derde, ongeacht of dit werd veroorzaakt door een fout, nalatigheid, onvoorzichtigheid of niet-toepassing van deze voorwaarden (bijvoorbeeld schade veroorzaakt wegens het niet deugdelijk plaatsen en/of lossen van de goederen op de Verhuislift); - Schade veroorzaakt door regen of stormweer, indien de Klant X-RENT heeft geïnstrueerd het einde van het regen en stormweer niet af te wachten in welk geval de uitvoering van de Liftservice volledig op risico van de Klant wordt uitgevoerd; - Geringe of onvermijdelijke schade aan de goederen veroorzaakt door het normale gebruik van de Verhuislift; - Schade die zich niet zou hebben voorgedaan indien de Klant voldoende diligent zou hebben gehandeld om de schade te beperken; - Schade veroorzaakt door overmacht of hardship, overeenkomstig de bepalingen van artikel 12.

11.4. De aansprakelijkheid van X-RENT enkel weerhouden worden door de rechtstreekse Klant van X-RENT en niet door derden.

12. Overmacht & hardship

12.1. LIFT-Y en de Klant zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of hardship. Worden conventioneel beschouwd als gevallen van overmacht of hardship: alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die in hoofde van de betrokkene de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is (zoals, doch niet beperkt tot oorlog, brand, inbeslagname, vertragingen bij of faillissement van derde partijen waarop de betrokkene beroep doet, personeelstekort, staking, bedrijfsorganisatorische omstandigheden, dreiging of daden van terrorisme).

12.2. Voormelde situaties geven de betrokkene het recht de herziening en/of schorsing te vragen van de overeenkomst door schriftelijke betekening aan de wederpartij, zonder dat enige schadevergoeding verschuldigd is of kan zijn. Indien de situatie van overmacht en/of hardship langer dan 2 weken aanhoudt, hebben partijen het recht de overeenkomst te beëindigen zonder dat enige vergoeding verschuldigd is of zal zijn.

13. Verwerking Persoonsgegevens

13.1. De verwerking van persoonsgegevens door X-RENT vindt plaats in overeenstemming met de geldende privacywetgeving en de privacyverklaring zoals beschikbaar op de Website.

13.2. De Klant heeft aan X-RENT de toelating om de door de Klant verstrekte persoonsgegevens op te nemen in een geautomatiseerd gegevensbestand. Deze gegevens kunnen gebruikt worden met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, de administratie van het klantenbestand en het voeren van informatie-of promotiecampagnes in verband met de activiteiten van X-RENT. 

13.3. De Klant kan steeds om mededeling en verbetering van zijn gegevens vragen en kan steeds aangegeven dat hij niet langer in het klantenbestand van X-RENT opgenomen wil blijven en geen commerciële informatie meer wenst te ontvangen van X-RENT.

14. Netting

14.1. In overeenstemming met de bepalingen van de Belgische Wet op de Financiële Zekerheden van 15 december 2004 compenseren en verrekenen X-RENT en de Klant-professioneel automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden opzichtens elkaar.

14.2. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door partijen doorgevoerde schuldvergelijking.

15. Bevoegde rechtbanken en toepasselijk recht

15.1. Alle geschillen worden beslecht door de rechtbanken van het arrondissement waar X-RENT haar maatschappelijke zetel heeft, tenzij X-RENT hiervan uitdrukkelijk afwijkt.

15.2. Het Belgisch recht is van toepassing.